İstanbul Büyükşehir Belediyesine bağlı İETT Genel Müdürlüğü’nün talebi üzerine Denizli’de bir firma tarafından üretilen ve yüzde 75’i yerli olan elektrikli faytonlar kısa süre içerisinde İstanbul başta olmak üzere adalar sokaklarında olacak. Görünümü ile adeta klasik otomobili andıran ve Payitaht ismi verilen faytonlar hayvan hakları ihlallerini de ortadan kaldıracak. Ancak bu zamana kadar adalardan hayvana işkence görüntüleri gelmeye devam ediyor.
İstanbul Adalar’da atların yaşadığı fayton eziyeti devam ederken, Denizli’de atların yerini alması planlanan ve ilk üretimi yapılan fayton İstanbul Elektrik Tramvay ve Tünel İşletmeleri (İETT) tarafından kabul gördü. Makine mühendisi Haluk Şahin tarafından tasarlanan faytona ‘Payitaht’ adı verildi.
Faytonlar kısa sürede seri üretime geçerek İstanbul sokaklarındaki ulaşımda yerini alacak. Yüzde 75’i yerli olarak üretilecek olan faytonlar bilinen atlı klasik faytonların özelliklerine sahip olacak. Elektrikli faytonlarda farklı olan şey ise gücünü atlar yerine üzerindeki akülerden alması ve yular yerine direksiyonunun olması. Nostalji tutkunlarının da unutulmadığı elektrikli faytonlar lüks çadırı, kabini, koltukları ile klasik faytonlarla birebir aynı olacak şekilde üretilecek.
15 YILDA SON HALİNE ULAŞTI
Üretimi yapılan faytonun son haline ulaşmasının 15 yıllık bir zaman aldığını belirten Şahin, büyük bir Ar-Ge programı yaparak mevcut fayton modellerini geliştirdiklerini dile getirdi. Şahin şunları söyledi:
“Elektrikli fayton yüzde 25 eğimleri (yokuşları) 6 kişi çıkartabilmekte, kalkış destek programı, fren destek programı, hidrolik fren sistemi, üzerinde bulunan sulu bazlı akülerle beraber körüklü fayton modeline gelmiştir. Fayton zaten Fransızca bir kap anlamına gelmektedir.
Fayton ulaşımının en yoğun olduğu Adalar’dan biri Büyükada. Adada toplam 226 adet fayton var. Her faytoncunun 5-6 atı var. Adada 1500 at bulunuyor. Türkiye’nin dört bir yanından getirilen atların önce kan örnekleri alınıp sağlık kontrolleri yapılıyor. Bulaşıcı hastalığı bulunmayan atlar, sağlık raporu almalarının ardından ada ulaşımı için çalıştırılmaya başlanıyor. Atların mesaisi çok erken başlıyor. Sabah 06.00’da başlayan fayton seferleri gece 00.00’a kadar sürüyor. Bu saatler içerisinde dinlendirilerek dönüşümlü olarak çalıştırılan atların en kısa mesafesi 7 kilometre. En uzun tur mesafesi ise 14 kilometre. Bazı atlar artık bu yoğun tempoya dayanamıyor ve can veriyor.
Kaynak: https://www.posta.com.tr/adalarda-fayton-rezaleti-devam-ederken-elektrikli-fayton-uretiminde-sona-gelindi-2033504